lördag 10 september 2011

Höst- och vinterinspiration

Ja, nu när jag ändå är inne på höst-spåret, så kan jag ju lika gärna fortsätta. Här visar jag lite smått och gott jag skulle vilja ha till hösten och vintern, både på utsidan och insidan av huset och även på mig!

Jag har alltid varit svag för fågelbord. Att i smyg vid fönstret kunna sitta och titta ut på fåglarna som tar för sig av det goda jag lagt ut. Med en sådan här så får vi verkligen närkontakt med de små liven...

Bild: Darling Design
www.darlings.se


Någon gång i veckan surfar jag in i Jennys underbara butik Hemlängtan. Just nu har hon 20% på alla produkter från Bloomingville och det får mig att flörta lite extra med musknappen över denna grå blomkudde, jag har nog visat den i bloggen innan för längesedan, men den har inte slutat vara en favorit för det. Ljuvlig.

Grå blomkudde
www.hemlangtan.com

Och precis som Jennys butik, så besöker jag även Erikas webbutik Skimmelgården. I förra veckan kom det in kläder i butiken som jag suckar lyckligt och avundsvärt åt när jag ser dem. Det finns några klänningar i butiken, men den här är verkligen favorit. Kanske inte alls min stil egentligen. Tyvärr något åt det dyra hållet, men ack så vacker...
Härlig brun klänning i kraftigare kvalité med underkjol från Container.
www.skimmelgarden.se


 
Jag saknar något litet att ha på väggen under tavellisten i köket. Ett tag funderade jag på att sätta den digitala fotoramen där, men den vill jag nog trots allt ha i vardagsrummet. Istället skulle den här emaljskylten få flytta in till oss, som enda syfte att påminna oss om att ta det luuuugnt...

Emaljskylt i vintagestil
www.mixin.se
En mössa har jag funderat på ända sedan förra vintern. Den jag hade började bli ganska nopprig och täckte inte hela örsnibben, så igår köpte jag mig en ny mössa. Så den här tillhör egentligen inte kategorin "inspiration", men ändå. Den är så fin så jag vill ändå visa den!

Vit mössa
www.lindex.se

Stoff & Stil har öppnat på Bäckebol Homecenter. För den som inte vet bor jag 5 minuters bilväg från Bäckebol Homecenter, men jag är faktiskt ganska sällan där i annat syfte än att handla mat på Coop. Men häromdagen visade jag min nuna inne på Stoff & Stil och medans svetten lackade på ryggen (jag var ju sjuk i veckan) så klippte den otroligt vänliga expediten upp tygerna för mig. När jag stod och väntade fångade den här bilden mitt intresse. Tänk att ha en uggla vakandes över oss på natten...! (Där går min gräns, några rådjurs- eller älghorn kommer inte över denna tröskeln!) Och nu menar jag ju självklart i uterummet...

Fototryck Uggla
www.stoffochstil.se

Har ni hört talas om Ludvikavantar? Nej, jag förstår det. Men Ludvikavantar jag har alltid kallat dem, fram till för bara något år sedan. Nu vet jag ju att det heter Lovikkavantar, men jag har ändå svårt att få Ludvikavantar ur huvudet, för min mormor hade Lovikkavantar på sig när jag var liten och hon bodde i Ludvika (som hela övriga tjocka släkten gjorde på den tiden) och för mig (med ytterst dålig hörsel även då) blev det fel när mormor sa Lovikkavantar, jag trodde ju självklart de hette Ludvikavantar. Men trots namnändringen på senare dar är de fortfarande grymt fina. Och nu verkar det kommit både mössa och halsduk i serien. Ljuvliga!

Lovikkavantar, mössa & halsduk
www.ebbesbutik.se

När Anders och jag träffades började han kalla mig de sötaste smeknamnen han kunde komma på. Han hade ganska många. Som S.I.L (Söt i luvan), Pumpkin pie, Beauty box och just Cup Cake. Så vad passar bättre än att ha en bok bland favoriterna på listen med titeln "Hello Cupcake!"? Att det är Leila Lindholm som är författare skadar ju inte heller, hon är ju SÅ duktig och inspirerar till tusen!

www.leila.se

När jag var liten jobbade min mamma på Beiersdorf. Det är över 20 år sedan hon slutade där, men jag minns fortfarande hennes nummer till jobbet, hur man kom till hennes rum, vad det luktade när man kom ner i fabriken, hur väl man blev emottagen av Asta med Posten och alla de andra som jobbade där då. Jag minns också en parfym som mamma hade på sig ofta på den tiden, en parfym hon fick göra själv på en studieresa i Schweiz. Den luktade smultron och vanilj tyckte jag. Och ibland när jag fick somna i mammas säng kunde jag känna doften av den parfymen längst upp på täcket. Därför blev jag lite nostalgisk när jag såg den här tvålen i Jennys butik Hemlängtan. Och den här doften, som påminner om min mamma, får avsluta kvällens inspirationsinlägg!

Smultrontvål
www.hemlangtan.com

Inga kommentarer: