söndag 15 maj 2011

Färsbiffar i ugn

Igår eftermiddag ringde systerdotter Julia och frågade om hon fick komma och sova över och SJÄLVKLART fick hon det. Alltid lika välkommet och Julia är så himla fin med barnen också! Vi käkade hastigt spagetti med köttfärssås sedan körde jag upp och hämtade Susanne i stallet för att skjutsa henne till en vän ute i Bjurslätt. Jag, Magnus och Susanne fick pratat en hel del innan Susanne blev färdig och det är alltid lika härligt att träffa dem!!

Igår kväll skulle vi kolla på Eurovision song contest och Hannah berättade att hon minsann hejjade på Eric Saade, att hon var mer kär i Eric Saade än i sin bästa kompis Melvin. Och hon pratade och tjatade och frågade när det skulle börja och när Eric skulle sjunga. Någonstans mellan låt 2 och 4 somnade hon som en stock. Vi försökte få liv i henne när Eric sjöng, men det var lönlöst! När Eric hade sjungit gick jag också och lade mig, eftersom det var min tur att gå upp idag. Och gå upp fick jag göra halv sex, för då behagade lillfisen vakna...

I förmiddags bakade jag och Julia kakor, eller, vi började på dem iallafall, sedan skulle smeten stå i kylen en timme och då passade hon på att smita iväg på bio med sin mamma, bror och sin andra moster och kusin! :-) Jag och barnen gjorde färdigt kakorna, vi käkade lunch och sedan provsmakade vi. MUMS!! "Chokladglädje" från Göteborgs kex, gud så gott!!

Efter lunch och fika åkte vi hela familjen till EM Möbler i Coop Forum Bäckebol för att titta lite efter en ny soffa som vi önskat oss i ganska många år. Vi hittade nog rätt modell, men barnen fick så mycket spring i benen och rörelse på stämbanden att vi tappade tålamodet och åkte hem. BUMS!

Nu på eftermiddagen och kvällen har Elias och jag lagat mat, medans Hannah har pratat läääänge i telefon med farmor och Anders har pysslat lite runt omkring, bland annat med sista finliret på bygglovsansökan till uterummet!

Imorgon börjar en ny vecka och det ska bli väldigt intressant imorgon eftermiddag, för då ska jag och Anders på föräldramöte på Hannahs nya skola - täääänk att hon blivit så stor!! :-)

Vill du smaka kaka som jag värmt i munnen åt dig, mamma?
Eller vill du hellre ha en puss?
Det är bara att välja - pest, eller kolera!

Samtal med en snigel...
(som han tvingat mig att skölja av eftersom han kletat choklad över hela snigeln!)

Fina, fina Julia!

HÖGT ISO-tal och motljus, kan det bli bätre?

Det vankas morfars färsbiffar i ugn,
Elias har både tvättat och spritat händerna - bara så ni vet!

Karins chokladglädje från Göteborgs Kex


Pappa Stens färsbiffar i ugn
(min absoluta favorit som barn!)
600 gram köttfärs
3 kokta kalla potatisar
2 ägg
4 mask finhackad gul lök
2 msk hackad kapris
3-4 msk vatten
2 tsk salt
½ tsk peppar
4-8 skivor bacon
4-8 tjocka ostskivor

Sås:
3-5 dl matlagningsgrädde
2 msk äkta soja
1-2 tsk söndersmulad salvia eller timjan
4-5 msk tomatpure

1. Lägg köttfärsen i en bunke, riv eller mosa potatisen ordentligt.
2. Blanda ner potatis, ägg, lök, kapris, vatten, salt och kryddor i färsen. Arbeta färsen smidig
3. Forma 6-8 biffar, lägg i ugnssäker form
4. Lägg en baconskiva och en ostskiva på varje biff.
5. Stek dem vid 250° 15-290 minuter
6. Häll såsen över biffarna när cirka 5 minuter återstår av stektiden.
7. Garnera med tomatskiva före servering.
8. Servera med kokt potatis, pommes eller valfritt tillbehör och sallad!

1 kommentar:

Jenny sa...

Åhhh va längesedan det var... Han gör ju inte såsen längre :(
Tack för receptet syster! Puss & Kram