fredag 13 februari 2009

Barnakuten fick fint besök inatt

Inatt vid 12-tiden vaknade jag av att någon, trodde det var Hannah, ropade. Jag ropade tyst tillbaka "Jag kommer, Hannah!".
Gick in till henne, men hon låg ju och sov?!
Öppnade dörren till Elias och där stod han och lät som en skällande hund. FY, vad rädd jag blev! Han hade inga stora svårigheter att andas, som jag kunde se eller höra, men det lät ju fruktansvärt!
Väckte Anders, som fick hålla honom medans jag ringde till Sjukvårdsupplysningen.
Han lät OK under tiden jag pratade med dom, men de sa att om jag var orolig skulle jag åka till Barnakuten på Östra sjukhuset.
Vi bestämde oss för att ha Elias mellan oss en stund och se hur det gick.

Precis innan vi gick in till sovrummet hörde vi "Johan?, Johan?" från Hannahs rum. Hon drömde om en Johan...vi känner ingen Johan? :-D

Vi gick sedan in och lade oss i vår säng med Elias.
Det tog inte mer än 15 sekunder, så lät som han en hund igen. Så det var bara att ta på sig kläder och åka till akuten!
Anders stannade hemma med Hannah.
När jag kom upp fick vi fylla i ett papper och sen kom vi in på ett undersökningsrum.
De tog tempen, puls och syresättning, allt såg bra ut.
Sjuksköterskan tog med mig till nästa väntrum, som låg precis vid expeditionen, för att de skulle kunna höra när han fick ett anfall igen. Hon gav honom stark saft, som ju är slemlösande.
Jaha...sen var det bara att vänta.
Elias gick runt och var hur nöjd som helst. Inte ett enda hostande, ingenting.
Efter 2 timmar, vid 02:30, gick jag och frågade vad dom egentligen ville höra, för hosta, det skulle han inte göra.
Då sa de att vänta, det skulle vi få göra. Det fanns barn där ute som hade väntat sedan 18 i går eftermiddag.
Då bestämde jag mig, efter rådgivning, att åka hem igen. Rekommendationerna var att sätta honom upp och mycket frisk luft och om han började låta igen.
Vi åkte hem, han somnade i bilen och lät ingenting.
Hela natten har varit lugn och tyst.
Inte ett tecken på att låta som han gjorde vid 00-tiden, tack och lov!
Vi kom hem vid 03-tiden, så Anders stannade hemma idag.
Nu ligger Elias ute och sover, Anders sover i sin säng. Han var ju också trött, han hade haft svårt att somna inatt efter att vi åkte.

Hannah är snorig, men ingen feber just nu.
Hoppas nu bara vi kan åka till Uddevalla i morgon, för där väntar ju världens roligaste överraskning på Hannah - att åka häst och släde efter Göstas Nordsvensk, precis som Emil gjorde!!!
Vi har inte vågat säga något till henne, eftersom planerna lätt ändras...

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh hoppas hoppas att ni får åka upp så hon får åka häst o släde! Gud va hon kommer bli glad!!!! Fota o filma detta för det vill jag se.

Många kramar AK