torsdag 8 juli 2010

Vi invaderade Westmarks residens...

I går förmiddag styrde vi kosan mot Varberg och min kusin Per och hans familj. Det var jättekul att se dem och det kändes inte som det var så längesen vi sågs, för barnen fann varandra direkt och Elias fann Elis rum med en gång - haha. Han gick in i hallen, tog av sig kepsen och skorna, lade nappen i skorna och rusade upp till Elis rum och började leka med bilar!

Vi åt en jättegod lunch som Per lagat, sedan drog vi iväg med bilarna till Varbergs fästning och den stora attraktionen som Hannah pratat väldigt mycket om - Bockstensmannen! Vi var på utsidan en stund först och tittade på kanonerna och höll barnen borta från vallarna (usch, vilka höjder!). Där mötte vi upp Karin som jobbat och då gick vi in på museet. Det var jätteintressant att gå där inne och titta, men när man har med sig Elias, aka Tarzan, så får man inte riktigt tid att läsa allt och titta på allt. Men skelettet såg vi och jag blev grymt impad över att de kunnat bevara hjärnan och alla hans kläder!! Såg även bilder på min plastikkirurg Claes Lauritzen som tydligen rekonstruerat Bockstensmannens skalle. Kul kul, jag och Bockstensmannen liksom...;-)

Det fanns mycket annat att se på också, t ex en utställning om Titanic som jag gärna velat se mer på, men eftersom barnen var med och tålamodet tröt så fick vi gå därifrån. Hannah fick oss dock att gå tillbaka och titta på skelettet igen. Dit kommer vi gå tillbaka, med all säkerhet! Efter museum-besöket gick vi ner till stranden och kan ni tänka er - barnen badade i havet, för första gången i år! Vattnet var kallt, men efter en stund blev det behagligt, iallafall för mig som bara gick till knäna i vattnet...;-)

Kvällen blev lugn, barnen spelade fotboll på baksidan och lekte på den lilla lekplatsen en stund innan det var dags för läggning. Det var lättare sagt än gjort! Elias var otroligt uppspelt och hade väldigt svårt att sova, så det tog nästan en timme för barnen att somna. Vi hade med oss en luftmadrass som Hannah sov på. När barnen somnat bjöd Per på en jättegod middag med grillad kyckling och en potatis- och avocadosallad. GOTT!! Per är riktigt duktig på att laga mat. Karin, som varit iväg på möte med sin kör kom och käkade middag med oss och vi satt och pratade in sent på "natten" och Karin, som skulle gå upp tidigt på morgonen och jobba, hade svårt att slita sig! :-) Strax efter att Karin gått upp gick vi kusiner också upp för att sova. När jag kom in i rummet låg Hannah på golvet - på luftmadrassen. Luften hade gått ur nästan helt, så det blev att stuva om. Hannah fick sova på en av gästsängarna, jag fick sova i Elias säng och Elias fick sova i deras stora härliga "Fatboy" som Per tog upp från nedervåningen. Klockan sex i morse vaknade jag av att han kastade sig handlöst på den slappa luftmadrassen med ett "Jippiiiiiie....aj...oj....mooojjon!!"

Efter frukost stack barnen ut och lekte en stund medans jag packade in i bilen. Vid 10-tiden sade vi hej då till pojkarna Westmark och åkte till Gekås. Ja, kan ni tänka er, jag åkte till Gekås - med TVÅ BARN!!! Men, vad mallig jag var över mina barn idag!! Elias satt stilla i vagnen i nära inpå 2½ timme, Hannah satt i vagnen också, men fick hoppa ur när vi kom till leksaksavdelningen. De fick välja två saker var, sedan plockade jag ner några spel som jag tyckte Hannah var stor nog att spela. Det blev även lite kläder till Anders, men det vet han inte om - än. Han är ju i Österrike och jobbar, kommer hem i morgon efter lunch någon gång.

Pappa ringde när vi var på väg hem och bjöd in oss på middag. Det blev kalvkött med skivad potatis i ugn och bearnaisesås. Hjälp, vad gott!! Hannah bestämde sig för att sova över hos mormor och morfar, medans jag och Elias åkte hem, myste med "Stora starka maskiner"-boken och välling och jag lovar er, han somnade så fort han lade huvudet på kudden och jag gick ut. KNÄPPTYST! Varbergs-vistelsen tog musten ur honom! :-) Jag själv har myst med inspelat avsnitt av Ugly Betty i sällskap av en skål med glass och färska svenska jordgubbar....



Elias och Ivar tar sig en titt...

Per tar ett snack med Ivar...

Lilla fågelungen Elias tigger russin...

Per & Ivar

Ivar skrämmer iväg en närgången trut!

Det första Elias sa när han såg kanonen var - Pippi Lompump!
(Och sen började han tralla på Sjörövar Fabbe...)


Sysslingarna!

Filuren!


Elias och Ivar vågade sig i först av alla...

Lyckliga Ivar!

Slänga sand!

Hannah var en liten badkruka denna gång...

Per står där han hör hemma...;-)
Grymt god mat, kusinas!


Inga kommentarer: