onsdag 23 februari 2011

Spenderat dagen...

...på Sahlgrenska sjukhuset.

Var 5:e år blir jag kallad för genomgång av kroppen - bokstavligt talat. Eftersom jag har Turners syndrom/mosaik blir jag kallad på kontroller för att forskningen om Turners syndrom skall kunna fortsätta. För 300 kronor har jag idag genomgått:

  • Blodprovstagning (Leverstatus, blodstatus, järnpaket, Tyroideastatus (sköldkörteln)).
  • Hörseltest (visade att jag tyvärr fått sämre hörsel)
  • Bentäthetsmätning (Jag somnade!!), vilken visade att jag inte lider av benskörhet iallafall.
  • Besök hos min endokrinolog som är HELT underbar. Kerstin Landin, vilket litet lyckopiller! Hon blev SÅ lycklig när jag berättade om mina barn. Hon minns ju när jag kom sist, då hade jag Hannah i vagnen och hon charmade ju hjärtat ur kroppen på Kerstin! :-) Iallafall, alla mina endokrina organ är i sin ordning.
  • EKG och ultraljud av hjärtat. Hjärtat var lite svårundersökt även idag, det ligger inte riktigt "där det ska" i bröstkorgen, och trots att den jättegulliga tjejen (biomedicinsk analytiker) masserade mitt bröst ordentligt med ultraljudsstaven somnade jag även där en kort stund. Det visade iallafall inga tecken på att hjärtat mår dåligt. Lite snett bara. :-)
  • LUNCH! Jag åt på Gastronomen, valde kålpudding med potatis och lingonsylt, jummie! Det var en lång lunch, men den försvann snabbt ändå, eftersom jag hade mycket roligt att titta på inne i matsalen.
  • Läkarbesök på Reproduktionsmedicin och dr Ingrid Bryman. Allt väl även där, förutom något lågt järnvärde. Jag gjorde gynundersökning, kollade äggstockar (eftersom de normalt tillbakabildas i ung ålder på Turner-flickor) men de var så fina och den ena hade mogna äggblåsor och den andra verkade precis ha släppt sina ägg. Kopparspiralen gör dock sitt jobb riktigt bra...;-)
  • Kollade även brösten efter knölar och tog till sist gyncellprov, vilket jag bad extra om eftersom jag avbokade besöket i Primärvården i höstas och glömt att boka nytt.
Summa summarum, så är jag en frisk kvinna med frisk kropp. Kerstin (Endokrinologen) tillade dock: "Bakom det där mjuka på mitten finns allt en fin midja!"..............

Sahlgrenska Universitetssjukhuset

3 kommentarer:

Åsa sa...

Härligt att du "gick igenom besiktningen" ;)

Fia Fit sa...

Skönt att det gick bra! Men vad är det för sjukdom? Törs jag googla..? Är jy hyppa som mamma och pappa brukar säga ;-)

Familjen Bus sa...

Gott Cissi! Hoppas föreläsningen idag blir givande. Kram L