torsdag 9 september 2010

Veckopeng

Hannah har flera gånger de senaste veckorna pratat om att hon vill ha pengar om hon ska hjälpa till att städa osv och tanken har grott hos mig och Anders - är det kanske dags att ge en liten veckopeng?

Hon har pratat hela veckan om att hon ska städa på sitt rum, för det är ett av kraven för att veckopengen ska utdelas. Men dagarna har gått och hon har sagt "jag gör det i morgon, jag LOVAR". Idag hade hon lite tid över innan middag, så jag bad henne gå upp på sitt rum och städa. Hon sa OKEJ och gick upp. Efter ungefär 20 minuter ropar hon på oss att hon är färdig. Då har jag hört henne vara överallt, förutom inne på sitt rum. Jag går upp för att se in på hennes stökiga rum, men finner henne ståendes med sitt allra bredaste leende utanför toalettdörren. Hon öppnar och säger "tadaaaa" och jag tar steget in i ett alldeles nystädat badrum!

Hon hade torkat handfat, bänken under handfatet, vågen, hinken och badkarskanten. Hon hade vikt handdukarna det finaste hon kunde, hängt upp sina badkläder på kanten, torkat lite på golvet och städat bort lite kläder som legat sedan gårdagens bad. Jag blev alldeles matt av kärlek till (och stolthet över) mitt älskade barn och jag öste beröm över henne. Hon hade till och med torkat i handfatet, där hon vet att jag brukar stå och skölja av när jag borstar tänderna. Hennes och Elias tandborste stod på rak rad på handfatet tillsammans med deras tandkrämer och schampoflaskorna stod på badkarshyllan på rak rad. Min duktiga lilla stumpa!

Hon fick 20 kronor att lägga i sin sparbössa! :-)

2 kommentarer:

Familjen Bus sa...

Sötaste Hannah!!!!

Matilda sa...

vad gulligt och duktigt gjort av henne! kul att hon valde badrummet istället för sitt eget rum! :-)

sv: ja man blir ju galen bara av att tänka tillbaka på det, hur kan folk vara så himla korkade! jag blir trött.