onsdag 12 maj 2010

Lisebergs trädgårdsdagar

Tröttheten har legat som ett täcke över mig den senaste veckan och det enda jag har längtat efter är min sköna säng och mina sköna kuddar.

I lördags var vi hembjudna till fam Indevall på middag och det bjöds på riktigt god mat i form av rimmad torskrygg med dill- och pepparrotsröra. Hannah sov över hos Melvin och jag hämtade henne på söndag morgon innan ridningen.

I söndags ringde mamma och pappa och frågade om jag ville följa med till Lisebergs trädgårdsdagar och jag hängde gärna med! Förutom inspiration köpte jag 4 st perenner, en hjärta-form som jag ska gjuta betong i samt en getingfälla som ska göra måltiderna ute på altanen i sommar lite mer uthärdliga. Jag är ju livrädd för getingar! På vägen hem från Liseberg åkte vi till Din Sko på Backaplan för att testa om Elias fina Blixten-skor kunde reklameras utan kvitto, eftersom kardborrebanden lossnade hela tiden och döm om min förvåning när vi får ett par helt nya skor utan kostnad - vi fick till och med 20 kronor tillbaka, eftersom Blixten-skorna var dyrare än de nya skorna. Det kallar jag riktig service, tack Din Sko, jag kommer tillbaka inför sandalköpen!! :-)

I måndags hade jag den fördömda engelskatentan och det kändes till en början helt OK, men efter att ha pratat med klasskamrater (varför gör jag det?!) så är jag tvärsäker på att få IG.

Igår efter en timma i skolan med självstudier i Powerpoint så åkte jag och Åsa in till stan och satte oss på ett franskt bageri/fik vid Domkyrkan och tog varsin baguette. Efter en stund kom Birgitta, en klasskamrat, spatserande förbi och hon svängde in och tog en kaffe med oss innan vi delade på oss. Åsa skulle jobba på akuten på Sahlgrenska, Birgitta skulle hem och jag gick för första gången i mitt liv in på Bolagret. Vilken underbar butik!! Jag köpte en jättesöt turkos blomspruta, en svart burk för diskmedelstabletter samt en jättefin tarzan-gunga till barnen! Kul, kul!

Jag åkte hem och pluggade lite samtdigt som jag förberedde middag. Min tvillingsyster Milla hämtade barnen från förskolan igår eftersom det var IPU (utvecklingssamtal) för båda barnen samma dag - himla praktiskt! Som vi trodde så är våra barn ena riktiga stjärnor! De älskar båda att skapa - med lera, lego och papper. Hannah är en glad och utåtriktad tjej, men faller gärna för grupptrycket och hänger lätt på om någon gör något galet. Det vi ska ta med oss hem och öva på är att återberätta vad som hänt under dagen. Hannah har väldigt svårt att berätta vad som hänt under dagen, vad hon ätit, vilka hon lekt med, vad hon har gjort. Igår hade de varit på teater, men hon kunde inte återberätta något om vad den handlat om, för hon kommer inte ihåg?

Elias är helt enkelt bara enkel. Han är sällan ledsen, gnällig eller klängig. Klarar sig själv, inga svårigheter att koncentrera sig trots stim och stoj runt honom. Han ägnar sig åt en sak tills han är färdig. Han är väldigt envis, ber inte gärna om hjälp. Pedagogen kunde återberätta något som hänt under dagen då hon på lite avstånd betraktat honom vid gungorna. Pallen till gungorna var upptagen och han hade stått länge och tittat på den och på barnet som hade pallen, men sedan börjat försöka kränga sig upp på gungan. Inte börjat gråta eller be om hjälp, utan försökt själv. Han insåg dock att det inte skulle gå, fräste till och gick sedan och snodde pallen för att klättra upp på gungan. Han leker gärna bredvid Elmer och de samtalar på sitt eget lilla vis om det mesta.

Igår efter Ugly Betty fick jag lust att gräva i rabatten, så jag gick ut vid 21-tiden och det var så härlig att stå där och pula i jorden och planera för sommarens blomster! Världens bästa terapi!

Idag är det hemmadag för mig, jag har en hemtenta i Organisation och arbetsliv som ska vara inne på onsdag så det ska jag sitta med idag. Det känns svårt, men om jag organiserar (haha) och sätter upp små stolpar på vad jag vill ha med så ska det nog lösa sig!

På fredag ska det bli RIKTIGT roligt, för då ska vi låna min storasysters husvagn och dra upp till Strömstad och Daftö Camping hela helgen! Vi ska träffa Anders syster Kerstin och hennes sambo Björn samt barnens lilla kusin Rasmus och vi hoppas på bra väder så vi kan göra en utflykt till någon av Kosteröarna.


Pappa och Mamma på Liseberg


IKEA dukade upp...


Webers största grill? GIGANTISK!

En sån här skulle man haft i trädgården...;-)

Tarzan-gungan från Bolagret!

Diskmedelstunnan!

Kyckling- och baconbaguette...mmm...

Mina 4 perenner från Lisebergs trädgårdsdagar

Fixat och donat...

Elias är trött...med pyjamasen på.

Han sover fortfarande - men är iallafall ombytt! :-)

Inga kommentarer: